Myśleć inaczej – iLekcje Steve’a Jobsa

“Zdrowie szaleńców. Odmieńców. Buntowników. Wichrzycieli. Bo to oni zmieniają świat…Bo ludzie na tyle szaleni, aby myśleć, że mogą zmienić świat, faktycznie go zmieniają.”

Te fragmenty z reklamy firmy Apple w kampanii „Think Different” z 1997. roku są próbą wprowadzenia czytelnika w świat ludzi poszukujących oryginalnych rozwiązań.

W branży parków rozrywki, prawdziwa rewolucja zaczęła się od „imagineerów” – ludzi, którzy szukają nowych rozwiązań. To Walt Disney w latach 50. stworzył ekipę pierwszych „imagineerów”. Klasyczny żart opisujący kim są imagineerowie to pytanie:

Ilu imagineerów jest potrzebnych aby wykręcić żarówkę?prawidłowa odpowiedź brzmi – czy to musi być żarówka?

Powstanie parków Disneya wywołało rewolucję w różnych sektorach zagospodarowania czasu wolnego, o czym już wielokrotnie pisałem w swoich artykułach.
Od kilkunastu latach rozgrywa się inna, wielka rewolucja w zakresie technologii przyspieszona przez twórców Apple, Microsoftu i Google, która również dociera do sektora rozrywki.

Osobą, która odcisnęła chyba największe piętno w przyspieszeniu technologicznym był Steve Jobs. Jego działalność  pokazuje jak szeroko trzeba patrzeć, aby stworzyć innowacyjne produkty i wyprzedzić konkurencję, wykorzystując przy tym jej dokonania. Słowa wypowiadane przez aktora Richarda Dreyfussa w reklamie „Think Different” pod wieloma względami opisują samego Jobsa.

Steve Jobs nie wymyślił komputera, ale stworzył iMaca – rewolucyjny i bajecznie kolorowy komputer osobisty. Nie wymyślił odtwarzacza muzyki, ale stworzył iPoda, który stał się standardem samym w sobie. Nie wymyślił telefonu komórkowego, ale stworzył iPhone’a, który zrewolucjonizował branżę telefonów. Nie wymyślił tabletu, lecz stworzył iPada, który będąc „magiczny i rewolucyjny” znowu zmienił przemysł komputerowy na świecie. Nie wymyślił sklepu internetowego, ale stworzył sklep muzyczny iTunes Store, który zdobył miliony klientów.

To dzięki Jobsowi, Apple przyspieszyło tempo zmian w branży muzycznej, filmowej i telewizyjnej, a także przedefiniowało telefon komórkowy. I tylko pozornie Jobs nie ma nic wspólnego z branżą parków i atrakcji. Przypominam tez przy okazji, że działalność twórcy Apple w Pixarze zrewolucjonizowała animację komputerową.

Nie uda się zrozumieć Steve’a Jobsa ani osiągnąć sukcesu w branży rozrywki jeśli nie zrozumie się 7 głównych zasad, na których opierało się jego podejście do życia i biznesu:

1.Rób to co kochasz.

2.Odciśnij ślad we wszechświecie.

3.Uruchom swój mózg.

4.Sprzedawaj marzenia a nie produkty.

5.Powiedz tysiącu(niepotrzebnych) rzeczy nie.

6.Twórz niesamowite doznania.

7.Doprowadź przekaz do perfekcji.

Nieważne czy prowadzisz park atrakcji, skansen, centrum rozrywki rodzinnej czy jakąś inna atrakcję spróbuj jeszcze raz przemyśleć swoją działalność w kontekście powyższych 7 zasad. Podążając ich tropem odnajdziesz w sobie potencjał, którego nawet nie podejrzewasz.

Marek Pisarski

Magazyn Atrakcje/Marek Pisarski Imagineering

Udostępnij na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Blip
  • Drukuj
  • email